تاریخ درج مطلب: ساعت: تعداد بازدید: 1507

بازدید کارشناسان اتحادیه از شرکت تولیدی حباب کف طوس







کارشناسان اتحادیه از واحد تولیدی صادراتی حباب کف توس بازدید کردند

در این بازدید ابتدا به بررسی چگونگی بوجود آمدن برند حباب کف و روند فعالیت آن مجموعه تا به امروز پرداخته شد و پس از آن مشکلات و چالش های این مجموعه مورد بررسی قرار گرفت، که گزارش آن به پیوست تقدیم می گردد.
جواد نیشابوری با استقبال از اینگونه بازدید ها، ضمن بیان فعالیت های شرکت حباب کف توس خواستار افزایش اینگونه بازدید ها و همکاری بیشتر واحد های صادراتی با اتحادیه شد.




آشنایی با برند حباب کف طوس


نام برند: شکوه - صحرا - کاکتوس

نام موسس: جواد نیشابوری حسین پور

سال تاسیس: 1387

سایت اینترنتی: hobabkaf.ir

زمینه فعالیت: انواع صابون های لباسشویی

 شرکت حباب کف طوس در شهرک صنعتی کلات در انتهای تلاش جنوبی 5 با سیلو های عمودی آبی رنگ و ساختمان تمام سنگ به چشم می خورد. پس از ورود به کارخانه و بازدید محوطه و عکس برداری با استقبال گرم آقای جواد نیشابوری حسین پور برای گفتگو با ایشان به اتاق جلسات شرکت رفتیم.

فعالیت خود را از چه زمانی آغاز کردید و چطور وارد این حرفه شدید؟
من از سال 76 وارد صنعت صابون سازی شدم. قبل از آن در کارگاه هایی که داشتیم، در بحث تولید و صادرات کار می کردیم ولی در سال 84 شرکت کنونی را از تعاون زندان ها بطور مناقصه خریداری کردیم و بطور اصولی و برندینگ وارد این صنعت شدیم. وقتی کارخانه را تحویل گرفتیم برندی به نام مراقب داشت و چندین برند بعد از آن ایجاد کردیم تا بتوانیم محصولات را به سمت برند خودمان که شکوه بود ببریم. در حال حاضر به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و عراق صادرات داریم. کلیه صادرات و واردات شرکت توسط تیم بازرگانی شرکت انجام می شود.

در حال حاضر چه محصولاتی را تولید می کنید؟
ما فقط انواع صابون های آرایشی، بهداشتی و لباسشویی را تولید می کنیم.

برند اصلی (شکوه) را از چه سالی ثبت کردید؟
سال 87 برند شکوه را همزمان با صنعتی شدن کار ثبت کردیم. دلیلش این بود که برند مراقب قبل از ما در افغانستان به ثبت رسیده بود. همچنین در پاکستان و چین از برند مراقب تقلب شده بود. شرکت برای ثبت برند در افغانستان شروع بکار کرد ولی بدلیل پروسه طولانی و سختگیرانه در ثبت برند در آن کشور، افغانی ها زودتر از ما برند مراقب را ثبت کردند البته با رانتی که در کشور خودشان داشتند. هم اکنون یکی از رقبای اصلی ما در افغانستان همین برند مراقب افغانستان است که در اصل مربوط به شرکت ماست. (با خودمان رقابت می کنیم.)

آیا برند مراقب توان رقابت از لحاظ کیفیت را هم دارد؟
ما حدود 3 سال بر روی آن برند هزینه کردیم و جایگاه پیدا کرده بود و آن ها استفاده کردند و اهمیت برند در محبوبیت آن است. هنوز که هنوزه برند شکوه را به نام مراقب می شناسند ولی باز هم تولیدات ما جایگاه خوبی در افغانستان دارد.

برندهای شرکت را در کدام کشورها ثبت کرده اید؟
در کشور افغانستان برای ثبت برند مجبور به ثبت شرکت نیز بودیم. هر دو سال به دولت افغانستان برای تمدید شرکت مبلغی را پرداخت می کنیم. در کشورهای آسیای میانه نیز از طریق WIPO برند را ثبت نموده ایم.

در مورد بازارهای داخلی توضیحاتی را بفرمائید؟
در داخل بازار شدیدا رقابتی است و سعی داریم در داخل زیاد کار نکنیم. 90% محصولات را صادر می کنیم و 6 سال است که صادرکننده نمونه استان هستیم. یک علت که برای داخل تولید نمی کنیم به دلیل هزینه های مربوط به کارخانه ای بودن تولیدات است ولی برخی بصورت کارگاهی تولیدات دارند و قیمت های پایینی دارند و عملاً قابل رقابت نیست. شرکت های بزرگ نیز سیاستگذاری هایشان متفاوت است. علت دیگر قاچاق صابون به داخل است و وجود تولیدات و برندهای ترکیه در داخل، کار را برای رقابت و تولید در داخل سخت کرده است.

در سال 93 ماشین آلات درجه یکی را از هند و چین سفارش دادیم که در سال جاری در حال انجام تشریفات لازم برای واردات آن هستیم تا بتوانیم مانند رقبای ترکمان در داخل تولید کنیم. اما مسئله اینجاست که با مشکلات فراوان ماشین آلات را از خارج از کشور تهیه می کنیم ولی در هنگام ورود به کشور، جلوی واردات آن را می گیرند، چرا که می گویند تولید این ماشین آلات در داخل وجود دارد. در صورتی که ماشین آلات داخلی به هیچ عنوان از لحاظ فنی و کیفی قابل قیاس نیست و در نهایت اگر هم بخواهیم وارد کنیم می گویند تعرفه را بپرداز و وارد کن، که این امر باعث افزایش هزینه های سربار خواهد شد.

چقدر در برندسازی صادراتی موفق بوده اید؟
با توجه به آن شکستی که در افغانستان خوردیم می توان گفت که موفق نبودیم. دلیل آن اتفاق عدم آگاهیمان بود و بزرگ ترین درس در حوزه تولید و تجارت برایمان بود.

تبلیغات چه تاثیری در برندسازی دارد؟
تبلیغات تاثیر بسیار زیادی دارد. ابتدا که برند را ثبت کردیم بعد از تولید برروی کارتن های صابون بزرگ نوشتیم "جایزه سکه طلا" و ناخواسته برندمان در افغانستان جایگاه پیدا کرد. همچنان در تلویزیون افغانستان در حال تبلیغات هستیم. نقطه قوت شرکت در تولید با کیفیت است. ولی اگر تبلیغات نبود هیچ کس ما را نمی شناخت.

چه برآوردی از برندتان و یا شرکتتان در بازار دارید؟
برنامه ریزی و توسعه ای که برآورد کرده ایم برای بدست آوردن 30 درصد بازار داخل است. صادرات 70 درصد صابون را در کشور ما انجام می دهیم. چون اکثر رقبا سنتی فرآیند تولید را انجام می دهند ما مقداری از آن ها پیشی گرفته ایم. همچنان رقابت و بزرگ ترین چالش بر سر قیمت است. عملاً در کشورهای هدف ما که کشور های پیشرفته ای نیستند، ابتدا قیمت مهم است و دوم کیفیت. ولی با توجه به کیفیت بالای محصولاتمان و حتی قیمت بیشتر نسبت به رقبا، همچنان درحال رقابت هستیم و دلیل آن در کیفیت و برندینگ است.همچنین وفاداری مشتریان ما نیز نسبت به برند حباب کف بسیار بالاست. با توجه به جایگاه مشهد، توسعه صادرات در کشورهای آسیای میانه و تحقیقات در زمینه حضور در بازارهای آفریقا، جز استراتژی های بازار ماست.

مشکلات مربوط به صادرات محصولاتتان چیست؟
همچنان کمبود واگن یکی از مشکلات است و هیچ گونه سیاستگذاری درستی در این زمینه نیست. اکثر مشکلات در سطح کلان می باشد که اتحادیه نیز قادر به رفع آن نیست. بزرگ ترین مشکل در صنعت خودمان است، با خام فروشی مواد اولیه به کشور افغانستان، کارخانه های زیادی در افغانستان در حال راه اندازی می باشند و نزدیک ترین و به صرفه ترین راه برای تهیه مواد اولیه این صنعت، ایران است و متاسفانه مسئولین براحتی اجازه صادرات این مواد اولیه را به این کشور داده اند و هیچ گونه تعرفه ای برای این مواد وضع نکرده اند. سال گذشته 6 هزار تن از این مواد صادر شده است و در مقابل افغانستان برای واردات صابون ما 20 درصد تعرفه گذاشته است و عملاً تهدیدی در این صنعت برای ما بوجود آمده است و احتمالاً در 2 سال آینده این بازار را از دست خواهیم داد. دولت می تواند با یک سیاست مناسب تعرفه ای بر روی مواد اولیه صادراتی وضع نماید تا تولیدات این بخش تعطیل نشود و این سیاست گذاری باعث می شود سیاست های ما نیز تغییر کند و کلیه کارخانجات خود را به افغانستان انتقال دهیم و کل 120 کارگر خود را از دست بدهیم و به اجبار 120 کارگر افغانی استخدام کنیم که کشور بشدت از این موضوع متضرر خواهد شد.

تهدیدها و فرصت ها در صنعت شما چیست؟
وضع برخی قوانین داخلی است مانند ممنوعیت های صادراتی، تقلب برند در کشورهای خارجی، واردات غیر قانونی صابون از کشور ترکیه و تولید زیر زمینی صابون منجر به افزایش ریسک کاهش سرمایه گذاری سهامداران در این مجموعه شده است.
فرصت های صادراتی در زمینه فعالیت ما دسترسی به آسیای میانه و افغانستان است.

نقل و انتقال پول چگونه است و آیا تحریم اثرگذار بوده است؟
تحریم ها برای ما آن چنان اثرگذار نیست. بصورت چمدانی یا روش های دیگر پول می آوردیم و یا اینجا ریال می گرفتیم. بیشتر این مشکلات مربوط به شرکت های دولتی و وابسته به دولت است که بصورت غیرمستقیم و غیررسمی نمی توانستند ارز خود را وارد کنند و در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

در مورد اخذ مالیات چه مشکلاتی وجود دارد؟
ما همچنان توان بازپس گیری مالیات بر ارزش افزوده را نداریم. زیرا با توجه به اینکه شرکت حباب کف از واحد های تولیدی صادرات محور است، قانوناً از پرداخت مالیات معاف هستیم. ولی شاخصه هایی را مدنظر دارند که باز هم مالیات اخذ می کنند زیرا مامور مالیاتی که به شرکت می آید با هدف اخذ مالیات می آید، که این بدلیل نگاه خود کارشناس مالیاتی است. به عنوان مثال برخی به تفاوت ثبت اسناد حسابداری ما در دوره های مالی مختلف ایراد گرفته اند، در صورتی که هر دو درست است ولی شیوه آن فرق داشت. دفاتر مربوط به سال 92 شرکت در آذر سال 93 حسابرسی شده ولی هنوز طلب ما بابت مالیات بر ارزش افزوده صادراتی که حدود 30 میلیون تومان است را پرداخت نکردند جالب اینجاست که در 5 سال گذشته فقط سال 93 برای حسابرسی آمده اند.

چه مشکلاتی در زمینه دریافت تسهیلات بانکی برای شرکت شما وجود دارد؟
بانک توسعه به دلیل این که صادرکننده نمونه استانی هستیم براحتی برای ما تسهیلات فراهم نمودند که این بدلیل نگرش درست مدیر بانک بوده ولی در بانک های دیگر اخذ تسهیلات به سختی انجام می گیرد.

مصاحبه و گرد آوری: موسی پنجه شاهی – محمد نجاتی