تاریخ درج مطلب:1397/08/07 ساعت:14:27:32 تعداد بازدید: 40

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان اعلام کرد :

برآورد گردش مالی 13 هزار و 500 میلیاردی زائران و گردشگران

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان گفت: در شش‌ماه نخست امسال، زائران و گردشگران استان 13 هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی انجام دادند.

به گزارش خراسان رضوی، محمد قانعی روز گذشته در همایش "طراحی بسته‌بندی سوغات ویژه خراسان رضوی" که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان برگزار شد با اشاره به ورود 30 میلیون زائر و گردشگر در نیمه اول امسال به استان، افزود: طی مطالعه و بررسی انجام‌شده در تابستان امسال در خصوص میزان هزینه کرد روزانه زائران و گردشگران در استان، مشخص شد هر زائری به‌طور میانگین روزانه 150 هزار تومان در استان هزینه می‌کند و میانگین ماندگاری هر گردشگر و زائر نیز در استان سه روز برآورد شده است.وی ادامه داد: با یک برآورد ساده، مشخص شد گردش مالی این 30 میلیون زائر و گردشگر در شش ماه حدود13 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.قانعی تصریح کرد: از این میزان 30 درصد مربوط به سبد کالای زائران است. یعنی طی شش ماه نخست امسال، زائران و گردشگران چهار هزار میلیارد تومان سوغات و کالا از استان خریده اند. متأسفانه به دلیل این که در حوزه بسته‌بندی و دیگر موضوعات کالای زائر ضعیف عمل کردیم، نتوانستیم به‌خوبی از این میزان گردش مالی استفاده کنیم.در ادامه همایش، محمد مطیع معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان نیز با بیان این که مشهد بیشترین کارگاه‌های صنایع‌دستی را در کشور دارد، اظهار کرد: سه سال است که مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها معرفی‌شده و این نشان‌دهنده آن است که دنیا ما را قبول کرده است اما خودمان این موضوع را چندان قبول نداریم.رئیس انجمن بانوان تولیدکننده صنایع‌دستی کشور نیز بابیان این که تنها 20 درصد سبد کالای سوغات گردشگران در کشور کالای ایرانی است، گفت: سه علت اصلی این موضوع، ارزان بودن کالاهای خارجی، متنوع بودن و به باور مردم باکیفیت بودن آن‌هاست. درواقع کالاهای ایرانی ازنظر کیفیت، ارزانی و تنوع قادر به رقابت با محصولات خارجی نیستند.پروین دلیری مهم‌ترین دلیل گران بودن تولید کالا در ایران را ضعف مدیریتی بنگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی، کار نکردن واحدها با همه ظرفیت، هزینه شدن سود ناشی از تولید در خارج از بخش تولید مانند خرید مسکن و املاک، وجود واسطه‌ها و استفاده از نیروی کار ارزان به جای نیروی کار باانگیزه معرفی کرد.وی با اشاره به تجربه برخی کشورها برای خروج از بحران‌های اقتصادی تأکید کرد: کشور ایتالیا در دوره بحران تورم 22 درصدی، با تغییر سیاست‌های خود و تأکید بر تولیدات خرد و خانگی توانست نرخ تورم را به 12 درصد کاهش دهد. لذا دولت اگر به دنبال خروج از بحران است، یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها چرخش به سمت تولیدات خرد و خانگی است.

مسعود حمیدی/ روزنامه خراسان