تاریخ درج مطلب:1397/04/10 ساعت:12:13:17 تعداد بازدید: 42

قزاقستان با صادر نکردن تعرفه عبور، عملا ورود کامیون های ایرانی را به کشورش ممنوع کرد

ناز قزاق ها در صدور دوز بلاغ

نویسنده : مسعود حمیدی

پس‌ازاین که ماه گذشته کشور ترکمنستان برای دومین بار در سه سال گذشته تعرفه عبور و ترانزیت کامیون‌های ایرانی در خاک خود را 50درصد افزایش داد چند روزی است که تعدادی از کامیون داران فعال این حوزه در خراسان رضوی از گربه رقصانی قزاقستان برای عبور کامیون های ایرانی خبردادند و گفتند قزاقستان هم برای صدور روادید و برگه ورود کامیون‌های ایرانی کارشکنی می‌کند.
سه ماه است برگه تردد ندارم
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان نیز با تایید این خبر به خراسان رضوی گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که کشور ایران با کشور قزاقستان دارد برای تردد کامیون‌های دو کشور در خاک همدیگر هرسال تعدادی برگه تردد مبادله می‌شود که در اختیار راننده‌های کامیون قرار می‌گیرد تا بتوانند با این برگه‌ها وارد خاک کشور مقابل شوند. کامیون های ایرانی با استفاده از این برگه ها خاک قزاقستان را برای رسیدن به کشورهای دیگر هدف صادراتی مثل قرقیزستان می پیمایندبا این حال حدود سه ماه است که برگه‌های عبور از خاک قزاقستان به دلیل حجم زیاد تردد کامیون‌های ایرانی به اتمام رسیده و عملاً کامیون‌های ایرانی دیگر نمی‌توانند وارد کشور قزاقستان شوند. زمانیان افزود :این موضوع از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت خارجه پیگیری شده و هیئتی هم از کشور قزاقستان به ایران آمدند و طی نشستی دو روزه در سازمان راهداری این مسئله که برگه‌های طرف ایرانی برای تردد در خاک قزاقستان به اتمام رسیده و نیاز است که برگه‌های جدیدی صادر شود به اطلاع طرف قزاقستانی رسیده است اما در این نشست که نماینده انجمن حمل و نقل بین المللی استان هم حضور داشت هیئت قزاقستانی وعده حتمی برای صدور برگه‌ جدید نداد و اعلام کرد باید موضوع را بررسی کند.
چین جایگزین ایران شد
رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان افزود: با وضعیت پیش‌آمده و افزایش تعرفه‌ای که کشور ترکمنستان انجام داده است حجم ترانزیت و ورود کامیون‌های ایرانی به کشورهای آسیای مرکزی به شدت پایین آمده است. از سویی دیگر تجار قزاقستانی هم متوجه این مشکل شده‌اند که نمی‌توانند محموله‌های خود را از طریق ایران و کامیون‌های ایرانی وارد کشورشان کنند برای همین به سمت کشور چین گرایش پیداکرده‌اند و محموله‌های خود را از طریق چین به کشور خود ترانزیت می‌کنند بنابراین دسترسی ما به کشور قرقیزستان هم غیرممکن شده است.
204« دوزبلاغ» سهم استان به اتمام رسید
معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با تأکید بر این که کل ترددهای صورت گرفته کامیون‌های ایرانی طی سال 2017 به مقصد کشور قزاقستان 400 کامیون بوده است به خراسان رضوی گفت: طبق توافق‌های موجود بین کشورهای ایران و قزاقستان تعرفه یارانه‌ای یا « دوزبلاغ» برای تردد کامیون‌های دو کشور تعیین‌شده که این تعرفه‌ها در سطح ملی و برای هر کشور به یک اندازه در نظر گرفته شده است. بر این اساس از ابتدای سال 2018 تنها 204 دوزبلاغ به کامیون‌های استان و معادل آن به کامیون‌های قزاقستانی تعلق گرفته که کامیون‌ها با ارائه این برگه‌ها از پرداخت هرگونه عوارض در خاک این دو کشور معاف می‌شوند. وحدتی فر افزود: برگه تعرفه کامیون‌های ایرانی چند وقتی است که به اتمام رسیده و صدور تعرفه مجدد برای کامیون‌های طرف ایرانی منوط به موافقت بین کارشناسان فنی دو کشور است که جلسه‌ای در این خصوص روزهای گذشته برگزار شد و طرف قزاقستانی در حال بررسی موضوع است.
ترانزیت از قزاقستان نیازمند «دوزبلاغ» نیست
با این حال مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تصریح کرد: این تعرفه برای کامیون‌هایی است که مقصد محموله آن‌ها کشور قزاقستان است و برای کامیون‌های ترانزیتی دوزبلاغ صادر نمی‌شود. یعنی اگر کامیون ایرانی محموله ترانزیتی برای کشورهای قرقیزستان و ازبکستان یا دیگر کشورها داشته باشد می‌تواند از کشور قزاقستان عبور کند و نیازی به ارائه این برگه نیست.
دوزبلاغ برای ترانزیت هم لازم است
هرچند زمانیان سخنان وحدتی فر را رد کرد و گفت: «دوزبلاغ» درواقع مجوز ورود کامیون‌های ایرانی به خاک قزاقستان است و تفاوتی نمی‌کند که مقصد محموله ، کشور قزاقستان باشد یا کامیون محموله ترانزیتی به کشور قرقیزستان و... حمل کند درهرصورت برای ورود به کشور قزاقستان یا عبور از خاک این کشور باید این برگه‌ها همراه راننده کامیون باشد. رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان تأکید کرد: تعداد برگه‌های صادرشده برای ما بسیار اندک است و ما مجبور هستیم تعداد محموله‌ها را با تعداد برگه‌های تردد تعیین‌شده هماهنگ کنیم و قاعدتاً هر میزان تعداد این برگه ها بیشتر باشد بر تعداد کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی ایرانی هم افزوده خواهد شد.
وزارت راه نمی‌داند به کدام کارش برسد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان نیز در این خصوص مشکل را متوجه حجم زیاد کار وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: حجم کارهای وزارت راه و شهرسازی به‌قدری است که وزیر نمی‌داند باید به کدام مسئله رسیدگی کند. درواقع این گلایه به‌حق انجمن کامیون داران و شرکت های حمل و نقل بین المللی است و خود شخص وزیر باید به این موضوع رسیدگی و با طرف قزاقستانی جلسه برگزار کند و هرچه زودتر تعرفه‌های موردنیاز تامین شود. روشنک در خصوص تعداد تعرفه‌های صادرشده نیز اظهار کرد: کشورهای آسیای مرکزی، هم به صادرات ما نیازمند هستند هم به ترانزیت کالا از ایران . ظرفیت استان در بخش ترانزیت جاده ای هم مطلوب است با این حال در خصوص تعداد تعرفه‌ها هیچ مشورتی با اتحادیه صادرکنندگان نشده و معلوم نیست این تعداد تعرفه«دوزبلاغ» بر اساس چه معیاری تعیین می‌شود.

پیوست

ضرورت توجه به سومین مقصد صادراتی استان در آسیای میانه

شهریور سال گذشته بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مدعی شده بود که 40 درصد تجارت ایران با قزاقستان متعلق به استان خراسان رضوی است و درواقع بر اساس آخرین آمارهای این سازمان در خردادماه امسال این کشور هشتمین مقصد صادراتی استان و در بین کشورهای آسیای میانه بعد از ترکمنستان و ازبکستان سومین شریک تجاری استان در این منطقه به شمار می‌آید. همچنین بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی نشان می‌دهد که طی دو ماه نخست امسال، ۹۱ هزار و ۹۹۷ تن کالا به ارزش ۲۵ میلیون و ۱۵۸هزار و ۳۴۱ دلار از ایران به قزاقستان صادرشده است. اگرچه بخشی از این صادرات به‌صورت ریلی به کشورهای آسیای مرکزی صورت می‌گیرد اما به‌هرحال این آمار فقط مربوط به بخش صادرات است و بخش ترانزیت کالا به این کشور را اگر در نظر بگیریم اهمیت حل مسئله تعرفه‌های کامیون‌های ایرانی برای ورود به کشور قزاقستان را دوچندان خواهد کرد زیرا این کشور مانند دیگر کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی است و به شدت وابسته به ترانزیت کالا از طریق کشورهای متصل به دریاست.