تاریخ درج مطلب:1397/09/26 ساعت:11:34:55 تعداد بازدید: 122

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی:

۲۰۰واگن از ازبکستان در راه است

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی گفت: با برقراری سلسله جلسات با کشورهای آسیای میانه طی دوروز گذشته ۵۶ واگن مسقف روسی وارد خط ریلی خراسان رضوی شده و با توافق‌های به عمل آمده ۲۰۰ واگن نیز از ازبکستان راهی استان می‌شود.

به گزارش «صبح امروز» محمد‌هادی ضیایی مهر در نشست خبری مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی که به مناسبت آغاز هفته حمل و نقل که صبح روز یک‌شنبه در حوزه مدیریت این اداره برگزار شد؛ افزود: در هفته گذشته در جهت پیگیری گلایه‌های صادرکنندگان از کمبود واگن مسقف روسی علاوه بر برگزاری نشستی با اعضای اتحادیه صادرکنندگان، جلسه‌ای با کشورهای آسیای میانه در سرخس انجام شد که موافقت ورود ۲۰۰ واگن از کشور ازبکستان به داخل مرزهای ایران جهت خروج محمولات صادرکنندگان خروجی این جلسه بود.

وی تصریح کرد:حمل‌ونقل هر کشور بستر شکوفایی اقتصاد آن کشور بوده و باید پویا و پاسخ‌گوی نیازهای به روز جامعه باشد که کوتاهی در این حوزه تبعات نامطلوبی را حتی برای مصرف کنندگان جزیی به همراه دارد.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال ۴۸۰ هزارتن صادرات از خطوط ریلی سرخس را داشته که ۸۰ درصد از این صادرات در ایستگاه‌های استان خراسان رضوی بارگیری شده که این میزان صادرات به آسیای میانه نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۶ درصدی صادرات را داشتیم.

ضیایی‌مهر بیان کرد: گلایه بخش خصوصی و صادرکنندگان در خصوص کمبود واکن به‌جا است چرا که ما با ورود ۱۰۰۰ دستگاه واگن امدادی خالی از آسیای میانه که با توجه به سهم ۵۴.۵ درصدی استان خراسان موفق به تامین واگن‌های مسقف مورد نیاز صادرکننده نبودیم.

وی توضیح داد: با توجه به اختلاف عرضی خطوط ریلی ایران با آسیای میانه که مطابق اصول ریلی اروپا ساخته شده موجب شده که تنها واگن‌های کشورهای آسیای میانه باید وارد شوند و استفاده از واگن‌های ایرانی برای ورود به کشورهای آسیای میانه ممکن نیست و به همین دلیل برای صادرات از طریق خطوط ریلی به این کشورها یا باید از طریق واگن‌هایی که برای ترانزیت وارد مرزهای ایران شده استفاده کرد ویا با ورود محموله‌های وارداتی از این کشورها هنگام برگشت صادرات را انجام داد.

ضیایی مهر ورود واگن‌های خالی مسقف روسی به داخل ایران را راه دیگر برای صادرات به آسیای میانه دانست و افزود: در جهت کاهش هزینه‌های صادرات ترجیح ما استفاده از واگن‌های دولتی است که طی جلسات و مصوبات اخیر ورود ۵۰ واگن اختصاصی به ایران کم و بیش در حال انجام است.

وی با اشاره به اجاره واگن‌های تاجیکستان به کشور قزاقستان به جهت تسویه بدهی این کشور، دلیل دیگر کمبود واگن را این‌گونه تشریح کرد: تاجیکستان از ابتدای سال ۹۷ در جهت واگن مسقف نتوانسته کمکی به ایران بکند چرا که به موجب بدهی به کشور قزاقستان واگن‌های خود را به صورت اجاره‌بها در اختیار این کشور قرار داده که با نزدیکی به ۲۰ دسامبر یعنی تنها چند روز دیگر و پایان این قرار داد این کشور مجدد به ورود واگن به ایران اقدام می‌کند .

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی ادامه داد: طی جلسه‌ای که هفته گذشته در سرخس با کشورهای آسیای میانه برگزار شد با درخواست ورود ۳۰۰ واگن موافق کرده که طی روزهای شنبه ۲۴ اذرماه، ۳۵ دستگاه واگن مسقف و روز یک‌شنبه ۲۵ آذر ماه ۲۱ دستگاه واگن وارد خطوط ریلی استان خراسان شده و همزمان با اخذ تصمیمات تشویقی برای واردکنندگان صادرکنندگان محصولات ترانزیتی به داخل مرزهای ایران در جهت حل معضل کمبود واگن مسقف هستیم.

وی با اشاره به درخواست ورود بخش خصوصی برای حل کمبود واگن‌های مسقف روسی دلیل عدم موافقت راه‌آهن را این‌گونه توضیح داد: در چندسال گذشته بخش خصوصی با ورود به بحث خطوط ریلی و قرارداد با کشورهای آسیای میانه علاوه بر پرداخت اجاره بها واگن، حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه به عنوان سربار به کشورهای آسیای میانه پرداخت می‌شد که این به نفع کشور ما و صادرکنندگان نبود و زمان زیادی صرف شد تا دوباره این روال پرداخت به حد دولتی خود کاهش پیدا کند.