جستجو :
نمایش نتیجه جستجو
شاهسوند زرین
اطلاعات اصلی
محمد فیصل
شاهسوند زرین
فعالیت
مواد غذایی
خشکبار
کشاورزی
افغانستان
کشورهای Cis
کشورهای عربی
هندوستان
چین
اطلاعات تماس
35412188
35412188
info@shahsavand.com
www.shahsavand.com
مشهد شهرک صنعتی طوس- فاز یک- انتهای تلاش جنوبی- قطعه 193
office.shahsavand@gmail.com
مشهد - سجاد- حامد جنوبی 12 پلاک 127
اطلاعات تکمیلی صادر کننده
مصاحبه و بازدید اتحادیه

آشنایی با برند شاهسوند

نام برند: شاهسوند
محل ثبت برند: تاجیکستان، افغانستان و کنوانسیون ژنو
شعار تبلیغاتی: شاهسوند برای تمام ذائقه¬ها
نام موسس: سعید فیصل
سال تاسیس: 1383
سایت اینترنتی: shahsavand.com
زمینه فعالیت: مواد غذایی






فعالیت خود را چطور و از چه زمانی آغاز کردید؟
از سال 69 که از سربازی برگشتم تا سال 73 در حجره پدری مشغول به کار بودم، پس از کسب تجربه در امر تجارت چای از سال 74 به بسته بندی گرایش پیدا کردم، البته در واقع پدر ما از سال 1330 بسته بندی چای داشتند و پس از مدتی آن را جمع آوری کردند و وارد عرصه تجارت شدند، و من با توجه شرایط اقتصادی و نیاز بازار وارد صنعت بسته بندی شدم .
از سال 1383 با نام شرکت شاهسوند زرین در محل شهرک صنعتی توس به شکل حقوقی درآمدیم و هم اکنون گروهی هستیم متشکل از 7 شرکت که با 360 کد محصول در 21 گروه غذایی مشغول فعالیت می باشیم. تا کنون کلیه افتخارات ملی اعم از صادرکننده نمونه، تولید کننده نمونه، واحد نمونه نظارت، واحد نمونه استاندارد، طراحی نمونه، سیب سلامت، کارآفرین برتر و... که حدود 40 عنوان می شود را کسب کرده ایم ولی پشیمانیم !!!
چون ما خیلی اعتقادی شروع کردیم برند ما در ابتدا شاهسون بود به معنی سواران رکاب آقا امام زمان (ع)، هنگامی که برای ثبت آن اقدام کردیم، چون در ابتدا قوانین خیلی ابتدایی بود ایراد گرفتند که به زبان آذری شاهسون خوانده می شود به معنی چیزی که شاه دوست دارد. بعد از آن به شاهسوند تغییر دادیم که نام یکی از ایلات بختیاری است. البته اکنون شاهسون هم ثبت شده است.
تعریف شما از برند چیست؟
برند یعنی اولاد. شاید آیندگان از من گله کنند اما قطعا زحمتی که من برای برند شاهسوند کشیده ام برای فرزندانم نکشیده ام.عشق است فرقی ندارد، هیچ فرقی بین اولاد و برند نیست هردو مشهود هستند. اگر به من بگویند تمام داراییت را باید بدهی یک دایره به دور خانواده و برندم می کشم حفظشان می کنم و بقیه اهمیتی ندارد. قطعا ارزش برند من از تمام دارایی های منقول و غیر منقولم مهم تر است. البته ذکر کنم که مدیران و پرسنل شاهسوند جزء خانواده من محسوب می شوند .
به نظر شما تبلیغات در برند سازی چقدر تاثیر گذار است؟
تبلیغات باید هدفمند باشد، در تبلیغات هیجانی برای فروش بیشتر تلاش می شود مثل تبلیغات تلويزیونی و اهدای یک سری جوایز. این تبلیغات هیجانی یک طرفه است و اگرچه با فروش و کسب سود بیشتر همراه است اما منجر به برندسازی نشده است. اهداف ما در تبلیغات، برندسازی است. امروز سرمایه گذاری می کنیم در سال های بعد میتوانیم نتایج و قدرت برند خود را درک نمائیم.
آیا از برند شما تقلب شده است؟
بارها و بارها، ما همیشه پرونده جاری در خصوص تقلب از برند در دادگاه ها داریم. ولی متاسفانه به دلیل بروکراسی اداری حدود 6 تا 7 سال پرونده های ما طول می کشد. نهایتا این پرونده ها با زمان زیاد و میلیون ها تومان هزینه هنگامی که به نتیجه می رسد فرد محکوم شده در اینجا حاضر می شود و تقاضای بخشش می کند و ما را در معذوریت اخلاقی قرار می دهد.
چای سی تی سی ما خیلی معروف است از روی بسته بندی آن با نام شاه سمن تقلب شد و جالب اینجا بود که همین فرد متقلب، برند شاهسنم را ثبت کرد و به ما فروخت. یعنی در اصل دو برند تقلبی ثبت کرد یکی را به ما فروخت و با دومی تولید کرد که با تولیدات خود هم آبروی ما را برد، هم خودش و در نهایت خودش هم ورشکست شد.
مشکل این جاست که با وجود ثبت برند، مراحل پیگیری تقلب بسیار زمان بر و پیچیده است، اما در هنگام ایجاد هر مشکلی در عرضه و تقاضا یا قاچاق کالا اول سراغ شناسنامه دارها می آیند. اما صدها واحد زیر زمینی وجود دارد که کسی سراغ آن ها نمی رود. مثلا هم اکنون موردی وجود دارد که شخصی در گاوداری چای ایرانی را در بسته بندی ما قرار می دهد و با گرفتن استاندارد موقت از مرز خارج می کند.
نظر شما نسبت به بازار داخلی چیست؟
بازار داخلی بازار خوبی است تقاضا و اندازه آن قابل توجه است و ما تلاش میکنیم محصولات با کیفیت را جهت عرضه در بازارهای داخلی تولید نماییم . اما با توجه به توافق برجام هم اکنون کشورهای اروپایی روی ایران متمرکز شده اند و اتاق ایران فرصت پیگیری همه هیات های تجاری که به کشور وارد می شوند را ندارد و متاسفانه مردم ما برند های بیگانه را ترجیح می دهند ومن نگران هستم که نتیجه توافقات بيشترکمک به واردات نماید پس ما باید روی صادرات تمرکز کنیم تا اگر 50% بازار داخلی را از دست دادیم بتوانیم با حضور در سایر کشورها این کمبود را جبران کنیم. در غیر اینصورت محکوم به فنا خواهیم بود.
چه براوردی از سهم بازار خود دارید؟
ما در شرکت های مشابه در بسته بندی چای و مواد غذایی جایگاه دوم را داریم.
نظر شما نسبت به وفاداری مشتریانتان چیست؟
چای سلیقه ای است و به دست آوردن سهم بازر بسیار سخت است. برخی مشتریان ذاتا تنوع پسندند، اگر شما بهترین شکلات دنیا را هم بخورید باز تمایل دارید شکلات های دیگری را تجربه کنید. اما مشتریان چای به سختی حاضر ند برند خود را عوض کنند. جذب مشتری در آن بسیار سخت است و اگر از دست بروند تقریبا برگشت آن نا ممکن است.
مشکلات مربوط به تولید و صادرات شما چیست؟
در ایران برای انجام یک تجارت علاوه بر بازاریابی باید ده ها فاکتور را مانند نوسان قیمت مواد اولیه، قیمت ارز و... در نظر بگیریم تا یک کالا را تولید و آماده صادرات کنیم در آخر نیز هنگام خروج از مرز بخشنامه ای صادر میشود که خروج کالا را ممنوع می کند یا سازمانی دیگر مشکل جدیدی به وجود می آورد. با این شرایط اگر کار آفرینی پیدا شود و فعالیت خود را توسعه دهد باید بسیار قدر او را دانست. در در سایر کشور ها واقعا همه دستگاههای اجرایی خود را موظف به حمایت از تولید و صادرات می دانند .
خانواده فیصل 200 سال پیشینه دارد کارشناسی چای کار آسانی نیست من با نگاه کردن به چای حتی مزرعه آن را تشخیص می دهم. من جزء 3 کارشناس چششی چای ایران هستم. گاها نمونه هایی از خارج ارسال می شود تا آن را بررسی کنم و نتیجه را برایشان بفرستم. متاسفانه تا کنون کسی در استان نظر من را راجع به چای نخواسته است در حالی که چای ما را به گیلان می فرستند تا یک کارشناس آن را کارشناسی کند. چای سلیقه ای است نمی تواند کسی بگوید که خوب است یا بد.
مشکلات شما در خصوص نقل و انتقال پول چه بوده است؟
این مسئله بر می گردد به خود تحریمی ها. همانطور که می دانید سال گذشته بهترین بیزینس بانکداری بوده است. من در خصوص سیاست های نظام در خصوص انرژی اتمی موافقم و قطعا هم هر ملتی خواسته بزرگی داشته باشد باید نسلی فدا شود. در اروپا دو دوره جنگ جهانی داشتیم، در آمریکا جنگ های داخلی داشتیم، اما چیزی که ما را آزار می دهد خود تحریمی هاست. حفظ نظام ما جزء اوجب واجبات است. اما بی رحمی سازمان های دولتی ما را عذاب می دهد. برای استفاده از ارز مبادله ای بقدری اتلاف وقت می کنند که مجبور می شویم ارز آزاد استفاده کنیم.
انتظار شما از بانک ها چیست؟
بانک ها تعریف درستی از قوانین ندارند، مثلا محل اجرای طرح را از ما می خواهند این امر برای مواردی است که از شروع یک پروژه بانک مشارکت می کند و یا اینکه وثیقه ملکی می گیرند. در همه جای دنیا ما دارایی های مشهود و غیر مشهود داریم و برندها ارزش گذاری می-شوند قطعا ارزش برند ما چندین برابر کل دارایی های ما است. بانک ها به قدری هزینه تراشی می کنند که تسهیلات بانکی با پول بازار فرقی نمی کند.
35% حجم چک های ما در سال گذشته برگشت خورده است که نیاز به حمایت دولت داریم. ما تا کنون پرداختی های زیادی به دولت داشته ایم مثل مالیات، تامین اجتمایی و ... در مقابل انتظار حمایت بیشتری از دولت داریم تا با بررسی چک های برگشتی، تسهیلات با نرخ پایین برای تولیدکننده تأمین نماید . جالب اینجاست که بخش اعظمی از مطالبات ما مربوط به خود ادارات دولتی و تعاونی های آن هاست. همه این ساختارها سرمایه در گردش تولید کننده را کاهش می دهند، با این شرایط ما چگونه می توانیم حقوق دولت و کارکنان خود را درست و به موقع پرداخت کنیم و سیستم را جلو ببریم. زمانی که نتوانی حقوق کارمند خود را به موقع پرداخت کنی باید سختی ها و مرارت های مختلفی را بپذیری .
انتظار شما از اتحادیه چیست؟
صدای ما را به مسئولین برساند، مسئولین باید آگاه شوند استان نیاز به حمایت دارد.
روزی که من تصمیم به جمع آوری واحد گرفتم در کمتر از یک ماه از سه استان با من تماس گرفتند، که شما در استان ما سرمایه گذاری کنید به شما زمین و تسهیلات می¬دهیم. خیلی از دوستان ما از این استان رفته¬اند و توصیه می¬کنند سال¬ها پیش باید اقدام می¬کردی. من با عشق ماندم اما پشیمانم.


تخریب شرکت های بزرگ که در استان باب شده کار درستی نیست
در دنیا شرکت های بزرگ حمایت می شوند تسهیلات بسیار مناسب می گیرند، شرکت های بزرگ آمریکایی در سراسر دنیا یک خط مستقیم به کاخ سفید دارند که در صورت بروز مشکل با تماس به کاخ سفید، هماهنگی با سفیر انجام می شود و سفیر در کمتر از 24 ساعت مشکل آنان را برطرف می کند، اما ما هنوز مشکلات داخلی خود را حل نکرده ایم و اگر کسی دست دیگران را بگیرد محکوم به همکاری و زد و بند می شود. متاسفانه در این استان مرسوم شده است تا کسی کارش می گیرد مورد اتهام قرار می گیرد، ثروت باد آورده، قاچاقچی و ... . قاچاق کالا بسیار آسان است و نیاز به کارخانه و سرمایه گذاری ندارد این دیدگاه ها باید اصلاح شود.
در کشور ما هیچ کس برای تخریب آدم ها، سیستم ها و ساختارها مجازات نمی شود. در صورتی که بسیاری از این افراد در سازمان خودشان مشکلات فراوانی دارند. تخریب بنگاه های بزرگ اقتصادی استان برای سایر بنگاه های اقصادی مشکلات ایجاد می کنند زیرا بسیاری از آن ها به یکدیگر وابسته هستند و نتیجه آن اخلال در نظم عمومی و اقتصاد استان می شود. هرگونه تخلف بایستی در فضای آرام رسیدگی شود.
باید به جاذبه های گردشگری در مشهد توجه شود
مشهد بیشترین توریست و کمترین ضریب ماندگاری را دارد. باید از سرمایه گذاری ها حمایت شود توریست علاوه بر زیارت نیاز به تفریح دارد، نتیجه آن این است توریست ها یا ایرانیان مسن تر برای زیارت به مشهد می آیند و خانواده خود را برای خرید و تفریح به دبی و سایر کشورها می برند.
در ایران 17 برابر استاندارد جهانی مغاره های تجاری داریم و در مشهد 30 برابر که بیشتر آن ها بوتیک شده اند و بسیاری از کالاهای چتر بازی و قاچاق را به فروش می رسانند. چه بهتر که با کارهای نو این مراکز تجاری کاربری بهتری پیدا کنند به جذب توریست هم کمک می شود. وقتی کسی سرمایه گذاری می کند بدون اینکه فکر کنند با چه هدف و علاقه ای کار جدید شروع شده است فورا به سود آن فکر می کنند. شاهسوند TEA SHOP را با هدف راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای داروهای گیاهی جهت فروش و سرو دمنوش های گیاهی برای جذب توریست و توسعه صادرات در مراکز تجاری، در دنیا راه اندازی کرد اما ایراد گرفتند چرا نام آن انگلیسی است.
امروز مردم فرهنگ استفاده از هایپر مارکت ها را یاد گرفته اند. با اینکه هایپر مارکت ها هم مشکلات خود را دارند اما برای ما به عنوان تامین کننده کالا وجود آن ها بهتر از سوپر مارکت ها و سیستم دولتی است، زیرا سوپر ها فروش ندارند و سیستم دولتی در پرداخت ها مشکل دارد. علاوه بر اینکه به زیبایی و مدرن شدن شهر ها کمک می کنند.
حرف آخر
مثل ما خیلی ها از این شهر بریده اند ما حمایت می خواهیم، چرا شرکت هایی که در این شهر سرمایه گذاری کرده اند یا با مشکلات اداری دست و پنجه نرم می کنند یا بدنامی می کشند یا احساس خطر می کنند، این اتفاقات سرمایه گذاری های آتی را هم به خطر می اندازد.