اساسنامه اتحادیه

مقدمه
به منظور ساماندهی صادرات کالا و خدمات در امور مربوط و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید و همچنین استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در این گونه موارد و دفاع از منافع مشروع اشخاص حقیقی و حقوقی عضو، اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان به استناد بند (ک) ماده (5) قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مطابق با نماد ذیل تشکیل می گردد:

فصل اول: کلیات

ماده1- هویت
اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان که در این اساسنامه اختصارا اتحادیه نامیده می شود، دراجرای بند (ک) ماده (5) قانون بازرگانی و صنایع و معادن ایران (مصوب 15/12/1369 و اصلاحیه 15/9/1373) و با موافقت و نظارت اتاق ایران و با حداقل 25نفر عضو تشکیل میشود و دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی می باشد و به صورت صنفی و غیرانتفاعی فعالیت می نماید.
ماده2- تابعیت:
تابعیت اتحادیه ایرانی است.
ماده3- اقامتگاه:
اقامتگاه قانونی اتحادیه در شهر مشهد می باشد.
تبصره: در صورت تغییر اقامتگاه قانونی اتحادیه در روزنامه کثیرالانتشار منتخب آگاهی و کتبا به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خواهد رسید.
ماده4- حوزه فعالیت:
حوزه فعالیت اتحادیه در سراسر خراسان است. اتحادیه می تواند پس از تصویب هیات مدیره و تایید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درشهرستانها عنداللزم نمایندگی دایر نماید.
تبصره: شرایط تشکیل شعب و نمایندگی می بایست مطابق با آیین نامه های اجرایی ذیربط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران باشد.
ماده5- مدت:
مدت فعالیت اتحادیه نامحدود است.

فصل دوم: اهداف

ماده6- اهداف اتحادیه عبارتند از:
1. تلاش برای ساماندهی صادرات و بهبود کیفیت خدمات دهی اعضاء.
2. بازاریابی مستمر با کسب اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، قیمت، بازارهای مصرف و تولید برای عرضه به اعضا، با بهره گیری از آخرین رهیافت های جهانی جهت نیل به اهداف قانونی توسعه صادرات
3. مشارکت گروهی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و تهیه و تنظیم پیش نویس قوانین و مصوبات مرتبط با صادرات کالاها و خدمات در جهت حفظ منافع ملی و اعضاء با هماهنگی اتاق ایران.
4. ایجاد ارتباط با بانکها و سازمانها اعتباری کشور و همچنین سازمانهای مالی و پولی بین المللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی و فراهم سازی زمینه تسهیلات مالی در جهت توسعه فعالیت های اعضاء.
5. ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف اتحادیه، فعالیتهای صادراتی اعضا، و اطلاع رسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاع رسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی.
6. فعالیت برای جذب و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط جهت عضویت در اتحادیه.
7. ارتقاء اعتبار و حیثیت اعضاء اتحادیه از طریق ساماندهی و ایجاد روابط مناسب بین واحدهای عضو.
8. انجام هر گونه فعالیت های علمی، تحقیقاتی در داخل و خارج کشور درچهارچوب قوانین موضوعه برای نیل به اهداف اتحادیه.
9. تلاش برای توسعه صادرات کالاها و یا خدمات موضوع فعالیت اتحادیه.
10. کمک به تحقق هدفهای کمی و کیفی تعیین شده برای صادرات کالاها و یا خدمات موضوع فعالیت اتحادیه
11. حمایت از منافع مشترک اعضاء.
12. ارائه خدمات حقوقی و مشورتی به اعضاء.
13. تشویق و حمایت از سرمایه گذاری در آن بخش از تولید که زمینه افزایش صدور کالا، یاخدمات را فراهم می کند.
14. جلوگیری از انجام رقابت های ناسالم اعضاء در بازارهای هدف از طریق اعمال ضوابط کمیته انضباطی اتاق ایران.
15. تلاش برای افزایش دسترسی به بازارهای جهانی کالاها و یا خدمات صادراتی کشور و ایجاد فرصت های مناسب برای کلیه اعضاء جهت ورود به این بازارها.
16. مشارکت در تدوین و اجرای استانداردهای مورد نیاز صادرات کالاها و خدمات موضوع فعالیت اتحادیه و کنترل آن از طریق تاسیس شرکتهای بازرسی
17. کوشش در جهت رفع اختلافات فی ما بین اعضاء و عنداللزوم از طریق حکمیت مرکز داوری اتاق ایران.
18. معرفی اعضاء به وزارتخانه ها و سازمان های مختلف جهت استفاده از خدمات و تسهیلات مورد نیاز.
19. اجرای آن دسته از وظایف اجرائی مرتبط با صادرات وزرتخانه ها و سازمانهای اقتصادی که به اتحادیه تفویض می شود.
20. تهیه گزارشات هر شش ماه یک بار از عملکرد اتحادیه و ارزیابی آن، طرح مسائل و مشکلات همراه با پیشنهاد راه حل های اجرایی برای رفع مشکلات و ارائه گزارش مزبور به اتاق ایران
21. ارائه پیشنهادهای اجرایی جهت رفع مشکلات صادرات گروه کالایی و یا خدماتی موضوع فعالیت اتحادیه مربوطه به نهادها و سازمانها و وزارتخانه های ذیربط و ارسال رونوشت آن به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران جهت اطلاع.
22. برگزاری دوره های آموزشی و انجام تحقیقات علمی، صنعتی و تجارتی مورد نیاز اعضاء و برگزاری همایش های تخصصی و میزگردها و همچنین حضور در همایش های مختلف داخلی و خارجی و تالیف و ترجمه مقالات علمی در زمینه موضوع فعالیت اتحادیه.
23. برگزاری و یا حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی مرتبط با وظایف اتحادیه

24. کوشش برای جذب سرمایه، فن آوری، مدیریت، دانش فنی و نیروی انسانی ماهر خارجی برای رشد و ارتقاء زمینه های موضوع فعالیت اتحادیه.
25. الزام اعضاء به اجرای صحیح مقررات تجاری کشور و اساسنامه و مقررات و ضوابط اتحادیه و همکاری مستمر با کمیته انضباطی اتاق ایران.
26. افدام در جهت تشکیل صندوف غیر دولتی توسعه صادرات استان خراسان رضوی.
27. اقدام در جهت ایجاد مراکز دائم تجاری در بازارهای هدف.
28. دعوت از هیئتهای خارجی و همچنین اعزام هیئتهای بازاریابی به بازارهای هدف.
29. اقدام در جهت صادرات خدمات در بخشهای آموزشی- کشاورزی- فنی مهندسی.
30. تلاش در جهت ایجاد انجمن متخصص بازرگانی استان خراسان رضوی.
31. ایجاد سایت اطلاع رسانی صادر کنندگان و ارائه خدمات نرم افزاری.
32. تلاش در جهت ارتقاء صادرات غیر نفتی استان از طریق تجارت الکترونیک و ایجاد زیر ساختهای لازم در این زمینه.

فصل سوم: عضویت و شرایط آن

ماده 7- کلیه صادرکنندگان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به عضویت اتحادیه درآیند.
تبصره1- اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی خارج از کشور می توانند به عضویت اتحادیه درآیند.
تبصره2- اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی مقیم ایران به شرط عمل متقابل کشور متبوع آنها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور می توانند با رعایت مقررات مربوط به عضویت اتحادیه درآیند.

ماده8- انواع عضویت عبارت است از:
الف- اصلی: شامل افراد حقیقی و حقوقی است که مستقیما مشغول فعالیت در امور مربوط به اتحادیه می باشند.
ب- وابسته: شامل افراد حقیقی و حقوقی است که به صورت غیر مستقیم در خدمت فعالیتهای اصلی اتحادیه می باشند.
ج- موقت: شامل آن دسته از افراد حقیقی (دانشگاهی یا بدون معرف) که بنا بر انگیزه و علاقه شخصی درخواست عضویت دارند.
تبصره: حضور اعضای موقت در جلسات اتحادیه بدون حق رای خواهد بود.
ماده 9- عضویت اشخاص حقوقی منوط به تابعیت ایرانی با مراعات ماده 21 قانون تجارت با دارا بودن کارت عضویت در اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن می باشد.

ماده 10- شرایط پذیرش عضویت اشخاص حقیقی
الف- تابعیت ایرانی
ب- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور
ج- داشتن کارت معتبر عضویت در اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن.
د- دارا بودن سابقه فعالیت صادراتی در زمینه موضوع اتحادیه با تایید دو نفر از اعضای اتحادیه

ماده 11- کلیه اعضاء اتحادیه موظف به رعایت مفاد اساسنامه و مقررات و آیین نامه های مصوب هیات مدیره و مقید به همکاری جهت دستیابی به اهداف اتحادیه می باشند.

فصل چهارم: ارکان

ماده 12- ارکان اتحادیه عبارتند از:
مجمع عمومی
هیات مدیره
بازرس
ماده 13- مجمع عمومی
مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیم گیری و متشکل از اعضاء یا نمایندگان رسمی آنان می باشد.
1. تشکیل مجمع عمومی با یک بار درج آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار و حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی و با اعلام روز و ساعت ومحل برگزاری مجمع صورت می پذیرد. ضمنا دعوتنامه جداگانه ای با امضاء یکی از اعضاء هیئت مدیره یا دبیر یا بازرس برای اعضاء ارسال می گردد.
2. اشخاص حقوقی عضو اتحادیه برای شرکت در جلسات مجمع عمومی یک نفر را کتبا به عنوان نماینده تام الاختیار شرکت با امضاء دارندگان حق امضاء اسناد تعهد آور و با مهر شرکت معرفی می نمایند.
3. جلسه مجمع عمومی (عادی و عادی فوق العاده) با شرکت اکثریت مطلق اعضاء (نصف به علاوه یک) رسمیت پیدا می کند و مصوبات آن با اکثریت مطلق آراء حاضرین (نصف به علاوه یک) معتبر می باشد.
4. اخذ رای در مجامع عمومی اتحادیه به صورت کتبی و مخفی می باشد.
5. با رسمیت یافتن مجمع در ابتدا از میان حاضرین مسن ترین فرد جلسه به عنوان رئیس سنی اداره جلسه را به عهده می گیرد و بلافاصله جهت انتخاب یک رئیس، یک منشی و دو ناظر برای مجمع اخذ رای به عمل خواهد آمد. سپس هیئت رئیسه انتخابی اداره جلسه مجمع را به عهده می گیرد.
6. منشی در ابتدا اسامی حاضرین در جلسه مجمع را طی صورتجلسه ای به امضاء هیئت رئیسه می رساند. همچنین منشی موظف به ثبت و ضبط مذاکرات و تصمیمات مجمع می باشد.
7. مصوبات مجمع در چهارچوب اساسنامه اتحادیه برای کلیه اعضاء لازم الاتباع می باشد.
8. حضور نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در کلیه جلسات مجمع عمومی(عادی و فوق العاده) به عنوان ناظر ضروری است و بدون حق رای اظهار نظر خواهد نمود.
9. اتحادیه موظف است رونوشتی از کلیه مصوبات مجامع عمومی (عادی و فوق العاده) را برای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ارسال نماید.

ماده 14- مجامع عمومی بر دو نوعند:
مجمع عمومی عادی
مجمع عمومی فوق العاده
ماده 15- مجمع عمومی اتحادیه یک نوبت در سال (ترجیحا در سه ماهه اول سال هجری شمسی)طبق ماده 14 تشکیل می گردد. تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به هر تعداد که لازم باشد بلامانع است.

ماده 16- وظایف مجمع عمومی عادی و عادی به طور فوق العاده به شرح زیر است:
1. استماع گزارش هیئت مدیره درباره عملکرد سال گذشته.
2. استماع گزارش خزانه دار پیرامون بیلان سال گذشته و بودجه سال جاری و تصویب آنها.
3. تصویب پیشنهاد هیئت مدیره در مورد مبلغ ورود و حق عضویت سالانه اعضاء.
4. استماع گزارش بازرس.
5. تصویب ترازنامه و گزارش مالی سالانه هیئت مدیره.
6. تعیین خط مشی اتحادیه و بررسی و اخذ تصمیم در مورد پیشنهادهای هیئت مدیره برای سال جاری.
7. انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل اعضاء هیئت مدیره و بازرس که مدت ماموریت آنها خاتمه یافته، یا مستعفی شده اند و یا فوت نموده اند
8. انتخاب روزنامه کثیرالانتشار

ماده 17- هیئت مدیره موظف است حداقل 20 روز قبل از اتمام دوره جاری اعضای هیئت مدیره اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی وفق ماده 13 بنماید. در هر صورت تا زمان تشکیل هیات مدیره جدید، هیات مدیره قبلی دارای مسئولیت خواهد بود و درصورت عدم دعوت به مجمع توسط هیات مدیره اتحادیه، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می تواند نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام نماید.

ماده 18- مجمع عمومی به طور فوق العاده در موقع ضروری به دعوت هیئت مدیره یا بازرس یا درخواست نصف به علاوه یک از اعضاء اتحادیه با رعایت ماده 13 اساسنامه تشکیل می گردد.

ماده 19- مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل دو سوم اعضاء اتحادیه و یا نمایندگان قانونی آن رسمیت پیدا می کند و تصمیمات مجمع با سه چهارم آراء افراد حاضر در جلسه تصویب می شود.

ماده 20- با تشخیص ضرورت تشکیل مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده توسط بازرس مراتب به هیئت مدیره اعلام و هیئت مدیره مکلف است حداکثر ظرف 15 روز از تاریخ وصول درخواست بازرس، از اعضاء اتحادیه وفق ماده 13 برای تشکیل مجمع عمومی دعوت به عمل آورد و در صورت استنکاف بازرس می تواند راسا با رعایت ماده 13 اقدام نماید.

ماده 21- با درخواست کتبی حداقل نصف به علاوه یک اعضاء اتحادیه مبنی بر تشکیل مجمع عادی به طور فوق العاده و یا مجمع فوق العاده، هیئت مدیره اتحادیه باید حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی اعضاء را جهت تشکیل مجمع طبق ماده 13 دعوت نماید، در صورت استنکاف هیئت مدیره درخواست کنندگان می توانند دعوت مجمع عمومی فوق العاده را از بازرس بخواهند و بازرس مکلف است حداکثر ظرف مدت 15 روز طبق ماده 13 از اعضاء دعوت نماید و چنانچه بازرس نیز امتناع نماید، درخواست کنندگان مستقیما نسبت به دعوت از اعضاء برای تشکیل مجمع عمومی با رعایت کلیه تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام می نمایند.

ماده 22- در صورت عدم رسمیت یافتن هر یک از جلسات مجمع عمومی به علت حد نصاب، حداکثر ظرف 20 روز جلسه بعدی با رعایت ماده 13 از نظر درج آگهی در روزنامه و دعوت از اعضاء اقدام و جلسه دوم مجمع با هر تعداد رسمیت خواهد داشت.

ماده 23- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده عبارتند از:
الف- تغییر و اصلاح اساسنامه اتحادیه
ب- عزل انفرادی یا جمعی هیات مدیره و یا بازرسان
ج- انحلال اتحادیه و انتخاب اعضاء هیئت تصفیه
ماده 24- هیئت مدیره:
اتحادیه به وسیله هیئت مدیره ای مرکب از هفت یا نه و یا یازده نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل از اعضاء صاحب کارت بازرگای (کارت عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن) که به وسیله مجمع عمومی عادی و یا عادی به صورت فوق العاده از بین اعضاء و یا نمایندگان قانونی آنان برای مدت سه سال انتخاب می شوند اداره خواهد شد.
1. بعد از اختتام دوره ماموریت هیئت مدیره تا انتخاب هیئت مدیره جدید، کلیه مسئولیت ها همچنان به عهده اعضای هیئت مدیره قبلی خواهد بود.
2. انتخاب هر یک از اعضای هیئت مدیره قبلی برای دوره های بعدی بلا مانع است.

ماده 25- شرایط عضویت در هیئت مدیره:
الف- دارا بودن تابعیت ایرانی
ب- داشتن حسن شهرت
ج- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور
د- ارائه معرفی نامه کتبی (برای اشخاص حقوقی)

ماده 26- داوطلب عضویت در هیئت مدیره موظف است از 15 روز قبل از تشکیل مجمع درخواست کتبی خود را همراه با مدارک مورد نیاز به اتاق ایران و اتحادیه تسلیم نماید.
تبصره: بررسی واجد شرایط بودن داوطلبان عضویت در هیئت مدیره قبل از تشکیل اولین مجمع عمومی عادی توسط هیئت موسس و پس از آن به وسیله هیئت مدیره های منتخب صورت می گیرد. هیات مدیره موظف است واجد شرایط نشناختن داوطلب را ظرف مدت پنج روز از دریافت درخوست به اطلاع او برساند و در صورت تسلیم اعتراض توسط فرد یاد شده تا مدت یک هفته به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، بررسی لازم صورت می پذیرد و نظر اتاق ایران لازم الاجرا می باشد.

ماده 27- در صورت استعفاء از عضویت، اخراج و یا انحلال شرکت عضوی که نماینده آن در ارکان اتحادیه دارای سمتی است، ماموریت آن نماینده نیز به تبع شرکت متنوع وی منتفی و زایل خواهد شد.

ماده 28- چنانچه نماینده اشخاص حقوقی عضو پس از انتخاب در ارکان اتحادیه به هر دلیلی از عضویت در شرکت متبوع خود خارج گردد، پس از اعلام شرکت به خودی خود از سمتی که در اتحادیه دارد معزول و هیچ گونه سمتی در اتحادیه نخواهد داشت. و سمت نامبرده به عضو علی البدل تفویض و در صورت نیاز، برابر مقررات، انتخابات به عمل خواهد آمد.

ماده 29- زایل شدن موردی از بندهای ماده 25 برای هر یک از اعضاء هیئت مدیره در طول دوره ماموریت باعث معزول شدن آن عضو خواهد شد.

ماده 30- در صورت استعفا و یا فوت و یا عزل نصف به اضافه یک اعضای هیئت مدیره انتخابات هیئت مدیره تجدید خواهد شد.

ماده 31- هیئت مدیره در اولین جلسه ای که حداکثر ظرف یک هفته بعد از قطعی شدن انتخاب آنها تشکیل می شود از بین خود یک نفر را به عنوان رئیس دو نفر را به عنوان نائب رئیس، یک نفر را به عنوان خزانه دار و یک نفر را به عنوان منشی انتخاب خواهد نمود.
تبصره: رئیس هیات مدیره رئیس اتحادیه نیز می باشد.

ماده 32- مدت تصدی هر یک از سمت های اعضای هیئت مدیره بیش از مدت عضویت آنها در هیئت مدیره نخواهد بود. متصدیان هر یک از سمت ها توسط هیئت مدیره قابل عزل و یا تجدید انتخاب می باشند.
ماده 33- هیئت مدیره در مقاطعی که مشخص می نماید و یا در مواقع ضروری به دعوت کتبی رئیس یا نواب رئیس تشکیل خواهد داد. جلسات هیئت مدیره در مرکز اصلی اتحادیه یا درمحل دیگری که در دعوت نامه معین شده تشکیل خواهد شد.

ماده 34- در صورت استعفاء فوت و یا عزل هر یک از اعضاء هیئت مدیره، عضو علی البدلی که در انتخابات رای بیشتری داشته است، برای باقیمانده دوره هیئت مدیره جانشین عضو اصلی خواهد شد و در صورتی که اعضاء علی البدل دارای آراء مساوی باشند انتخاب در هیئت مدیره به قید قرعه به عمل خواهد آمد.
تبصره1: غیبت بدون عذر موجه در سه جلسه متوالی موجب عزل از عضویت در هیئت مدیره خواهد بود.
تبصره2: تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبت، حداقل با دو سوم اعضاء هیئت مدیره می باشد.

ماده 35- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضای دارای حق رای رسمیت پیدا می کند.

ماده 36- اداره جلسات هیئت مدیره با رئیس هیئت مدیره و در صورت غیبت او با نواب رئیس است. در صورت غیبت رئیس و نائب رئیس، سایر اعضای هیئت مدیره یک نفر از اعضاء حاضر در جلسه را تعیین می نمایند تا وظایف رئیس را در ارتباط با اداره جلسه انجام دهد.

ماده- 37 مصوبات هیئت مدیره با رای اکثرت نصف به اضافه یک حاضرین در جلسه (غیر از مفاد تبصره 2 ماده 34) معتبر خواهد بود.

ماده – 38 صورت مذاکرات و تصمیمات هیئت مدیره در دفتر ثبت و به امضای حاضرین می رسد.

ماده 39- شرکت اعضاء علی البدل و بازرس در جلسات هیئت مدیره بلامانع است ولی حق رای نخواهند داشت.

ماده 40- هیئت مدیره می تواند از بین خود یا خارج، یک نفر شخص حقیقی را به صورت موظف به عنوان دبیر انتخاب نماید.

تبصره1: هیئت مدیره می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به رئیس هیات مدیره تفویض نماید.
تبصره 2: در صورتی که دبیر عضو هیئت مدیره باشد دوره دبیر او از مدت عضویت در هیئت مدیره بیشتر نخواهد بود.

تبصره 3: در صورتی که دبیر عضو هیات مدیره نباشد، حق شرکت در جلسات هیات مدیره را بدون حق رای دارد.

ماده 41- برای انجام امور اداری اتحادیه اعم از ثبت مکاتبات و مخابرات و تحریر و تکثیر آن، طبقه بندی و ضبط و حفظ و نگهداری اسناد و اوراق اتحادیه تهیه امار و اطلاعات مورد نیاز و حفاظت آن جمع آوری قوانین و آئین نامه ها و بخشنامه های مرتبط با فعالیت اتحادیه، تشکیل پرونده برای اعضاء و ثبت عضویت آنها، انجام تشریفات اداری مربوط به انتشار آگهی ها و ارسال دعوت نامه، اخذ درخواست متقاضیان عضویت در هیئت مدیره و بازرس اتحادیه، اخذ معرفی نامه های نمایندگان شرکتهای عضو برای ورود به مجامع، فراهم آوردن امکانات لازم برای تشکیل مجامع عمومی، تنظیم پرسشنامه های لازم برای استخدام کارکنان مورد نیاز، کنترل کیفیت عملکرد و حضور و غیاب کارکنان، نگهداری و حفظ اموال و اثاثیه اتحادیه و تعمیر و سرویس به موقع آن، تهیه گزارشات اداری در مورد کارهای دردست اجرا و مسائل داخل اتحادیه، اجرای مصوبات در اتحادیه و هر اقدامی که عرفا برای اداره امور اتحادیه ضروری باشد دبیرخانه ای تحت سرپرستی دبیر زیر نظر رئیس هیات مدیره تاسیس می گردد.

ماده 42- وظایف و اختیارات و حدود مسئولیت هیئت مدیره:
هیئت مدیره نماینده قانونی اتحادیه است و از کلیه اختیارات قانونی جهت اداره امور اتحادیه برخوردار است وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح می باشد:
1. افتتاح حساب جاری به نام اتحادیه در بانکهای مجاز و واریز کلیه وجوهات اتحادیه و پرداخت هزینه ها از این حساب و در صورت لزوم تحصیل وام.
2. انجام عملیات مالی و پولی و تعهدات مالی طبق اختیارات و ارائه گزارش سالانه عملیات و اقدامات مالی خود به مجمع عمومی.
3. عقد هر گونه قرار داد و تبدیل و تغییر آن راجع به خرید و فروش و اجاره و تملک اموال منقول و غیر منقول به نام و حساب اتحادیه بدون قصد و انگیزه تجاری در جذب و جلب منفعت.
4. اداره امور مالی اتحادیه که سرپرستی آنان با خزانه دار است.
5. دریافت مطالبات اتحادیه و پرداخت دیون آن.
6. استخدام و عزل و نصب دبیر و کارکنان اتحادیه و تعیین شغل و حقوق و دستمزد و سایر پرداختها، ترفیع و تنبیه و تعیین سایر شرایط استخدام مطابق قوانین موضوعه کشور.
7. اقامه استرداد هر گونه دعوی حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به محاکم و پرداختن به امر دادرسی از حق تجدید نظر در دادگاههای استان و دیوان عالی کشور، مصالح، تعیین وکیل، سازش، استفاده از حقوق و تکالیف مربوط به داوری.
8. اقدام به هر نوع از اموری که در چارچوب قوانین و مقررات موضوع اجرای آن از سوی مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه واگذار می گردد.
9. انجام اموری که طبق موازین برای اداره اتحادیه و پیشرفت مقاصد و اهداف آن ضرورت داشته و در اساسنامه منع نشده باشد.
10. تعیین و اعزام نماینده به کمیته های همکاریهای اقتصادی، بازرگانی و فنی با رعایت شرایط مندرج در آئین نامه های مربوطه.
11. تهیه، تدوین و تصویب مقررات و آئین نامه های داخلی برای اداره بهتر امور اتحادیه در چهارچوب اساسنامه و اختیارات تفویضی
12. تدوین پیش نویس بودجه اتحادیه برای تصویب از طریق مجامع مربوطه.
13. تهیه صورت دارائی و دیون اتحادیه پس از انقضای سال مالی و ارائه آن به بازرس و نیز تنظیم ترازنامه و حساب عملکردهای سال گذشته جهت ارائه به مجمع عمومی.
14. هیئت مدیره می تواند عضو متخطی از اهداف و مقررات اساسنامه اتحادیه را از عضویت در اتحادیه اخراج نماید و علت اخراج عضو را به ارائه دلایل آن به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گزارش کند. تصمیم اتاق ایران در این خصوص قطعی است.
15. برگزاری همایش های تخصصی و صنفی با دعوت از صاحبنظران برای ارتقاء کیفی سطح دانش اعضاء.
16. تهیه گزارش های سه ماهه سالانه از عملکرد اتحادیه و ارسال آن به اتاق ایران.

ماده 43- خزانه دار
خزانه دار مسئول اداره امول مالی اتحادیه بوده و موظف است دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی اتحادیه را تنظیم، وصولی ها و پرداختها را کنترل و اسناد مربوط به آن را ثبت و ضبط و نگهداری و حفاظت نماید و با درخواست بازرس مبنی بر بررسی دفاتر و اسناد مالی اتحادیه، با اطلاع رئیس هیئت مدیره در محل دبیر خانه اسناد مذکور را در اختیار بازرس قرار دهد.

ماده 44- کلیه اسناد و مدارک مالی و تعهد آور با امضاء مشترک رئیس هیات مدیره یا نائب رئیس و خزانه دار همراه با مهر اتحادیه معتبر خواهد بود. در ضمن اوراق عادی و مکاتبات اداری و معمولی با امضاء رئیس هیات مدیره یا نائب رئیس و یا دبیر همراه با مهر اتحادیه معتبر خواهد بود.

ماده 45- بازرس
1. شرایط انتخاب بازرس مطابق با ماده 25 اساسنامه است.
2. یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل توسط مجمع عمومی عادی برای مدت یک سال انتخاب و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
3. در صورت فوت، استعفاء یا سلب شرایط مندرج در ماده 25 اساسنامه از بازرس اصلی، وظیفه او را بازرس علی البدل انجام خواهد داد.

ماده 46- وظایف بازرس
1. نظارت بر کلیه اقدامات و عملیات هیئت مدیره در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی و قوانین جاری کشور از وظایف بازرس می باشد و در صورت مشاهده تخلف از طریق دبیرخانه مراتب را به هیئت مدیره اطلاع و رفع آن را درخواست می نماید.
2. بازرس، ترازنامه تهیه شده توسط هیات دبیره برای تسلیم به مجمع عمومی سالانه و همچنین در صورت لزوم کلیه اسناد و اوراق مالی اتحادیه را مورد بررسی قرار داده و موظف است نظر خود را به صورت مکتوب در اختیار مجمع عمومی بگذارد.
3. بازرس حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی گزارش مکتوب خود راجهت اطلاع امضاء تهیه و ارائه خواهد نمود.
4. بازرس موظف است در کلیه امور مربوط به دعوت و برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق العاده نظارت نماید.
5. بازرس موظف است یک نسخه از گزارشات خود را به دبیرخانه اتحادیه تحویل دهد.

ماده 47- کمیته ها و مشاوران
اتحادیه به منظور پیشبرد اهداف و ایفای مطلوب وظایف خود می تواند کمیته هائی متشکل از نمایندگان شرکتهای عضو و اعضاء حقیقی اتحادیه تشکیل دهد. نوع فعالیت هر کمیته و تعداد اعضاء آن و طرزانتخاب آنان و وظایف کمیته ها بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که توسط هیئت مدیره تهیه و تصویب می گردد.

فصل پنجم: منابع مالی

ماده 48- اشخاص حقیقی و حقوقی داوطلب عضویت در اتحادیه به پرداخت مبلغ ورودیه به حساب جاری اتحادیه و تسلیم قبض آن به دبیر خانه می باشند.

ماده 49- هر عضو علاوه بر ورودیه، موظف است سالیانه مبلغ حق عضویت خود را به حساب جاری اتحادیه واریز و قبض رسید آن را نیز تحویل دبیر خانه نماید.

ماده 50- اتحادیه می تواند از هدایا، عطایا، وقف، قبول وصیت و کمکهای نقدی و غیر نقدی اعضاء یا اشخاص ثالث برخوردار گردیده و چنانچه ضرورت اقتضاء نماید باتصویب هیئت مدیره حق تحصیل اعتبار و اخذ وام از بانکها و موسسات اعتباری یا از شرکتها و اشخاص عضو را دارد.

فصل ششم: انحلال و تصفیه

ماده 51- اتحادیه به موجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده یا بر طبق رای نهایی و قطعی محاکم قضائی منحل می شود.

ماده 52- چنانچه انحلال اتحادیه از سوی مجمع عمومی فوق العاده باشد مجمع هیئت تصفیه ای را متشکل از سه نفر از نمایندگان اعضای حقوقی انتخاب می نماید. انتخاب اعضاء هیئت مدیره اتحادیه قبل از انحلال در مقام اعضاء هیئت تصفیه بلامانع است. چنانچه انحلال اتحادیه از سوی محاکم قضائی اعلام شود محکمه هیئت تصفیه راتعیین نمود.

ماده 53- پس از اعلام انحلال اتحادیه و تعیین اعضاء هیئت تصفیه، مدیران سابق اتحادیه مکلف می باشند تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و اثاثیه اتحادیه را با تنظیم صورتجلسه تحویل نمایند.

ماده 54- هیئت تصفیه به نظارت نماینده اتاق ایران وضعیت بدهی ها و دارائی ها را روشن و پس از تصفیه، کلیه اموال منقول باقیمانده در اختیار اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران قرار خواهد گرفت.

ماده 55- وظائف و تکالیف و اختیارات هیئت تصفیه در رابطه با اموال موجود، مطالبات و دیون اتحادیه و به طور کلی امر تصفیه طبق مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 و مفاد اساسنامه خواهد بود.

فصل هفتم: موارد متفرقه

ماده 56- حکمیت
1. اتحادیه می تواند در امور تخصصی خود اقدام به پذیرش امر حکمیت (داوری) نماید. در این صورت هیئت مدیره از بین خود و سایر نمایندگان شرکتهای عضو و یا اشخاص حقیقی عضو، فرد یا افراد واجد شرایط را تعیین و پس از جلب موافقت، آنها را مامور رسیدگی و اعلام نظر نماید.

ماده 57- در صورتی که اساسنامه نیاز به تفسیر داشته باشد، این امر توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صورت می پذیرد در صورت اعتراض مراتب به شورای عالی نظارت منعکس می شود نظر شورا قعطی و لازم الاتباع خواهد بود.

ماده 58-این اساسنامه در یک مقدمه و 7 فصل و 58 ماده و 12 تبصره تهیه و به تصویب هیئت موسس اتحادیه متشکل از امضا، کنندگان ذیل رسیده است.